Allmänna Köpvillkor Homebaze AB

Nedan finner du de allmänna köpvillkor som gäller när du gör ett köp på www.homebaze.se. Dessa köpvillkor är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Homebaze (Homebaze AB, orgnr: 556931-6838).

Adress:

Homebaze AB

Box 3184

550 03 Jönköping

Vid försäljning till konsument tillämpar Homebaze de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.konsumentverket.se.

Upprättande av avtal om köp

Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av oss via e-post till den e-postadress du har angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa villkor. På www.homebaze.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress inom Sverige. Homebaze ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans godkännande.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning vid köp på Homebaze.se. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvillkor är 30 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas i samband med leveransen till angiven epost-adress.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. Genom att lämna din information i kassan accepterar du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Bekräfta order” accepterar du även våra köpvillkor.

Ändra en lagd beställning

Kontakta oss så snart som möjligt om du vill göra ändringar i en beställning du lagt.

Vi reserverar oss för att din beställning redan kan ha blivit expedierad, eftersom beställningar med automatik skickas till vårt lager för plock. Om beställningen redan är expedierad erbjuder vi 60 dagars öppet köp så att du kan returnera dina varor. Läs mer under villkoren för Returer.

Priser och produkter

Alla priser på Homebaze.se anges inklusive moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Priserna inkluderar inte fraktkostnad. Eventuell fraktkostnad tillkommer och adderas i kassan innan du genomför ditt köp.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, produktuppdateringar och tryckfel. Vid eventuella felaktigheter i pris eller produktinformation förbehåller vi oss rätten att häva köpet. Allt bildmaterial skall endast ses som vägledande och garanterar ej produktens exakta utseende.

Rabattkoder

Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.

Bilder på hemsidan

Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten. 

Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning. 

Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via kundtjanst@homebaze.se.

Frakt och leveransmetod

Vi levererar med DHL Service Point. Produkter levereras till den adress du har angivit vid beställningen, alternativt via ombud. Leveranssätt sätts per automatik och tar hänsyn till vikt, volym med mera. En fraktavgift på 49 kr tillkommer. 

Leverans

Din beställning skickas normalt ifrån vårt lager inom 1–3 arbetsdagar ifrån det att vi har mottagit er beställning om produkterna finns på Homebaze lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet under varje specifik produkt. När beställningen är skickad tillkommer vald speditörs ledtid, normalt 1-3 arbetsdagar. Vi reserverar oss för eventuella förseningar vid högt ordertryck under exempelvis högsäsong, samt eventuella saldofel på Homebaze.se.

Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet alternativt med hjälp av bud och bådas legitimation.

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Homebaze. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Homebaze leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Homebaze. Homebaze förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Homebaze ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Homebaze.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden är alltid 49 kr.

Leveranshinder

Om leveranshinder orsakade av mottagaren uppstår (t.ex. korrigering av felaktig adress, lagerhyra vid senarelagd leverans, ny fraktkostnad för extra utkörning) kan eventuell extra avgift debiteras.

Outlösta paket

Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter paketet gå tillbaka som outlöst. Detta för att inte riskera att vi debiterar dig en returfraktkostnad på 199 kr. Ditt paket förvaras på utlämningsstället en bestämd period (se nedan) och sedan går det i retur till oss.

Postnord 7 dagar (går att förlänga i Postnords app)
DHL 14 dagar

Transportskador

Homebaze ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Vid mottagande av försändelsen är det viktigt att du kontrollerar att varorna inte är transportskadade. Eventuella skador som uppkommit i transporten skall meddelas till kundtjanst@homebaze.se utan dröjsmål. Observera att mailet skall innehålla bilder på produkt- och emballageskada. Endast emballageskada ses ej som transportskada. Synliga skador måste anmälas direkt, och dolda skador måste anmälas inom sju dagar.

För att få ut eventuell ersättning vid en transportskada måste emballage och produkt förvaras hos kund tills det att ärendet är avslutat.

Felleveranser

Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.

Ångerrätt och öppet köp

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen. Önskar du under denna tid returnera varan för återköp skall du maila kundtjanst@homebaze.se för att erhålla en retursedel.

Outlösta sändningar eller sändningar som returneras på grund av leveranshinder hos mottagaren omfattas ej av ångerrätten.

Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.  
 

Vid ångrat köp står du för returfrakten på 79 kr. Vid köp av större varor som möbler & mattor som inte kan skickas med vanligt ombud blir returfrakten från 149kr till 399kr beroende på storlek och vikt.
Returfrakten dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Innan du genomför en retur behöver du kontaka kundservice för att få en förbetald returfraktsedel skickad till dig tillsammans med tillhörande returblankett.


Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss, vid eventuell skada av retur kan ej full ersättning utlovas. Tänk därför på att förpacka varan väl.  Använd ytteremballaget du fick varan i. Sätt inte fraktsedeln direkt på själva produktförpackningen.

Homebaze erbjuder även alltid 60 dagars öppet köp. Vid öppet köp inom 60 dagar gäller obruten förpackning och ovan nämna villkor för ångrat köp.

Returfraktkostnad

Returfraktkostnaden vid returer är 79 kr. Returfrakten dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Innan du genomför en retur behöver du kontaka kundservice för att få en förbetald returfraktsedel skickad till dig tillsammans med tillhörande returblankett. Homebaze tar inte emot returer mot postförskott.

Paket som måste hämtas på paketombud, eller paket skickade med postförskott har vi ingen möjlighet att hämta ut. Om paket ändå skickas till paketombud kommer paketet att gå i retur till avsändaren.

Byte av varor

Byte av vara hanteras som en retur. Du returnerar de varor du vill byta och gör en ny beställning i vår webbshop.

Om du betalat de varor du ska returnera med Klarna Faktura så kan du ”Rapportera retur” genom att logga in på Klarna.se eller i Klarnas app så pausas förfallodagen på fakturan i väntan på att returen behandlas. På så sätt behöver du inte ligga ute med pengar.

Garanti och reklamationer

Homebaze erbjuder minst 12 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner. De flesta produkter på vår webbutik är avsedda till hushållsbruk om inte annat anges. Hushållsprodukter som används i kommersiell miljö lämnas inga garantier på. Produkter som är avsedda för kommersiellt bruk erbjuder vi en garanti på 6 månader.

Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) har vi rätt att debitera dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 600 kr inkl moms. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om.

Vid garanti och reklamationsärenden skall kunden kontakta Homebaze Kundservice alternativt aktuell servicepartner. Kontakta oss för mer information på kundtjanst@homebaze.se.

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Homebaze Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vid frågor gällande Homebaze köpvillkor hänvisas kunden till Homebaze Kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.